مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری قزوین

درباره مالکیت فکری

امروزه اهمیت حقوق مالکیت فکری بر کمتر کسی پوشیده است و در این میان حقوق حاصل از ثبت اختراع برای شرکت ها و افرادی که ناچارند با نوآوری و ارائه محصولات جدید در بازار رقابتی این عصر سرپا بمانند، اهمیتی بسزا دارد. مالکیت معنوی یا مالکیت فکری به حقوقی گفته می شود که صاحب آن حق می تواند از فعالیت فکری و ابتکاری اش محافظت کند. مالکیت فکری، مالکیت نسبت به یک شی نیست بلکه مالکیت نسبت به یک اختراع، یک اثر هنری یا مالکیت نسبت به حق طرح صنعتی و یا علائم تجاری در زمره مالکیت فکری قرار می گیرد. در راستای اهمیتی که مالکیت فکری دارد، قواعد و مقرراتی برای احترام به این حقوق ایجاد شده است


ضرورت راه اندازی مرکز مالکیت فکری در پارک های علم و فناوری

مسیر اقتصادی کشور از اقتصادی کاملاً وابسته به نفت و منابع طبیعی به سوی اقتصادی مولد و غیرنفتی در حال تغییر است و اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از مولفه‌های کلیدی در اقتصاد غیرنفتی شناخته می‌شود. از سویی رشد اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند تقویت نظام ملی نوآوری است که یکی از کارکردهای مهم آن، حمایت و حفاظت از حقوق پدیدآورندگان آثار علمی، نوآورانه و فناورانه است. تجربه‌ی جهانی ثابت کرده که پیشرفت علمی و بهبود عملکرد نوآورانه‌ی اقتصاد ملی، بدون فراهم آوردن چتر حمایتی از پدیدآورندگان انواع دارایی‌های فکری امکان‌پذیر نیست.



مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری قزوین

ظرفیت های استان قزوین با دارا بودن 8 شهرک صنعتی و 6 ناحیه صنعتی و بیش از ۳۴۰۰ واحد تولیدی و همچنین با وجود 60 مرکز آموزش عالی و 79000 دانشجو از اقصی نقاط کشور، نمایانگر سرمایه های انسانی و ساختاری بالایی جهت رشد نوآوری می باشد. جهت حمایت از نوآوران و حفظ حقوق معنوی آنها در این بستر نیازمند تکمیل ساختارهای مورد نیاز جهت مدیریت نوآوری می باشیم. یکی از این ساختارها مرکز مالکیت فکری است و با حضور این ساختار در بطن اکوسیستم نوآوری زمینه رشد هم افزایی آن با سایر ساختارهای موجود را فراهم خواهیم آورد. با توجه به عدم وجود مرجع جامع داوری اختراعات در استان، پارک علم و فناوری قزوین اقدام جهت راه اندازی مرکز مالکیت فکری به منظور ارائه انواع خدمات مالکیت فکری (در حوزه ثبت اختراع، ثبت علائم تجاری، طرح صنعتی و …) در استان نمود و در این مرکز موفق به اخذ مرجعیت جامع داوری اختراعات از سوی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در استان قزوین شده‌ایم تا بتوانیم در مسیر توسعه نوآوری در استان و تسهیل امور مخترعان و نوآوران هم استانی گام موثری برداریم.


مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری قزوین
مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری قزوین
مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری قزوین
مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری قزوین

اهداف مرکز مالکیت فکری:

  1. ثبت دارایی های فکری نوآوران و واحدهای فناور، صنعتی و تجاری
  2. بهره‌برداری و تجاری‌سازی ابداعات که می‌تواند زمینه‌ساز فضای اعتماد متقابل میان نوآوران و سرمایه گذاران را فراهم آورد
  3. تشویق پدیدآورندگان و مخترعان جهت ارتقاء سطح فناوری استان
  4. تلاش برای حفاظت از دارایی فکری اندیشمندان ایرانی در سطح ملی و جهانی
  5. نهادینه‌سازی حقوق مالکیت فکری و تقویت انگیزه مادی و فکری در افراد جهت فعالیت هر چه بیشتر در عرصه پژوهش و توسعه فناوری
  6. افزایش امکان تجاری‌‌سازی دستاوردها، فراهم‌سازی زمینه‌های توسعه علم و فناوری از طریق ایجاد محیطی مناسب برای شکوفایی خلاقیت‌ها
  7. ایجاد درآمد پایدار برای واحدهای فناور و کمک به تجاری‌سازی و سرمایه گذاری روی دستاوردهای دانش‌بنیان

خدمات مرکز مالکیت فکری :

  1. ارزیابی و داوری اختراعات با همکاری اداره ثبت اختراعات کشور
  2. مشاوره و انجام ثبت اختراع داخلی
  3. مشاوره و انجام ثبت پتنت های بین المللی
  4. مشاوره و انجام ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری
  5. آموزش مالکیت فکری در حوزه های داخلی و بین المللی
  6. جستجوی پیشینه اختراع در داخل و خارج از کشور
  7. ایجاد کمیته های حل اختلاف در حوزه های مالکیت فکری
  8. انجام دعاوی میان شرکت ها و درون شرکت ها در رابطه با حقوق مالکیت فکری

همکاران مرکز:

# نام همکار نوع همکاری وب سایت
1 صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت تسهیلات مالکیت فکری inif.ir
2 شرکت نوفن حامی البرز کارگزاری nofan.ir
3 موسسه دارایی های فکری و فناوری پلکان کارگزاری pellekan.co
4 شرکت نیک پندار شریف کارگزاری maneshcompany.ir

ارتباط با مرکز مالکیت فکری :

پارک های علم و فناوری به عنوان یکی از زیرساخت های هدایت گر نوآوری در جهان شناخته می شوند و با توجه به عملکرد آنها در توسعه فناوری، امروزه از پیشران های نوآوری و رشد اقتصادی به حساب می آیند. حضور این پارک ها در نظام نوآوری منطقه ای به وضوح نرخ تجاری سازی پژوهش در آن منطقه را افزایش می دهد. از آنجا که این مراکز فناوری، ارائه دهنده خدمات متنوعی به شرکت های فناور و نوآوران منطقه هستند و نقشی کلیدی در رشد و تقویت آنها ایفا می کنند، ارتباط این مراکز با شرکت های مقیم و دستاوردهای تجاری شده این شرکت ها (بخصوص دارایی های فکری تجاری شده)، حایز اهمیت است. به دلیل پیچیدگی های مدیریتی و حقوقی مرتبط با دارایی های فکری، ضروری است پارک های علم و فناوری ساختار مشخصی برای پاسخگویی به شرکت های مستقر و هریک از ارکان درگیر در دارایی فکری در استان داشته باشند

آدرس : قزوین، پارک علم وفناوری قزوین، ساختمان دکتر صالحی، طبقه سوم واحد 312

شماره تماس: 02833697200 داخلی 312

ایمیل: ipcenter@qstp.ir

آدرس وب سایت: Qipcenter.ir

سوالات متداول

(برای دیدن محتوای هر بخش، بر عناوین کلیک کنید)

بله ثبت مالکیت فکری هم به صورت شخص حقیقی و هم به صورت شخص حقوقی امکان پذیر می باشد

در مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری قزوین، در خصوص ثبت اختراع مشاوره ارائه می گردد و همچنین شما می توانید از خدمات نگارش و تنظیم اداعانامه و سایر امور اداری ثبت اختراع کارگزاران معتمد این مرکز استفاده نمایید. همچنین این مرکز مرجع رسمی داوری اختراعات از سوی اداره ثبت اختراعات کشور است و در صورتیکه اداره ثبت اختراعات کشور پرونده اختراع شما را به این مرکز ارجاع داده باشد، داوری و ارزیابی اختراع شما به عهده این مرکز خواهد بود.

خیر، جواب به این سئوال به مدل کسب و کار، رقبا، بازار شرکت،مدل استراتژیک و ... شرکت شما بستگی دارد.

براي ثبت اختراع، ثبت علامت تجاری و ثبت طرح های صنعتی نیاز به مراجعه حضوری به جایی نیست. فرآیند ثبت به صورت الکترونیکی و از طریق سایت اداره کل مالکیت صنعتی به آدرس اينترنتي www.ssaa.ir انجام می شود. ابتدا باید اظهارنامه مربوطه به صورت الکترونیکی و طبق راهنمای مربوط به آن در این سایت تکمیل شود.

با ثبت بسته بندی آن کالا به صورت طرح صنعتی میتوانید آن بسته بندی را برای حداکثر 15 سال در انحصار شرکت خود نمایید.

علامت تجاری فقط نشانی از سازمان یا محصول است در حالیکه برند ماندگاری نام سازمان در ذهن و روح مشتریان است. برند شما، همان اعتبار شماست که به کمک آن ارزشی را به مشتریان ارائه می نمایید. ارزش برند همان مفهومی است که مشتریان حاضرند مبلغ بیشتری پول بابت داشتن محصول و یا خدمتی بپردازند. اگر یک علامت تجاری تداعی گر صفات و وعده ها به مصرف کنندگان و یا مخاطبین باشد, می توان اذعان نمود که وارد حوزه برند و برندسازی شده است.