دوره آموزشی نوپای ناب با هدف آشنایی با متدولوژی جدید کارآفرینی در محل پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم وفناوری قزوین، این دروه با تدریس مهدس ملایی و آقای لعلی از کارشناسان حوزه موسسات پارک علم و فناوری قزوین در  محل سالن کنفرانس پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد. در این دوره آموزشی به تشریح اصول نوپای ناب بعنوان یک رویکرد علمی برای خلق و مدیریت کسب‌ و کارهای نوپا و ارائه‌ی سریع‌تر محصول مطلوب به مشتریان پرداخته شد.

مهندس لعلی در این زمینه گفت: روش نوپای ناب به شما آموزش می‌دهد چگونه یک کسب‌وکار نوپا را همانند یک خودرو به پیش ببرید، چگونه هدایت کنید، چه موقع بچرخید و چه موقع در مسیر خود ثبات داشته باشید و یک کسب‌وکار را با حداکثر شتاب رشد دهید. نوپای ناب یک رویکرد اصولی برای توسعه یک محصول جدید است.

کسب‌وکارهای نوپای فراوانی با ایده‌ای که تصور می‌شد مشتریان می‌خواهند، آغاز شدند. آن‌ها ماه‌ها و گاهی هم سال‌ها وقت صرف کردند تا محصولشان را بی‌نقص کنند بدون این‌که حتی یک بار آن را به مشتریان آینده در یک قالب ابتدایی نشان دهند. اغلب آن‌ها خود را از نظر مشتریانشان محروم می‌کنند. آن‌ها اغلب با مشتریان آینده درمورد این که آیا از نظر آنان محصول جذاب است یا خیرصحبت نمی‌کنند. زمانی که مشتریان در نهایت با بی‌اعتنایی خود نسبت به ایده نظرشان را می‌گویند می‌فهمند که شکست خورده‌اند.

در حال حاضر زمان زیادی از پیدایش این متدولوژی نمی‌گذرد. پیرامون این متدولوژی کنفرانس‌ها و رویدادهای زیادی در سرتاسر دنیا برگزار شده است و کسب‌وکارهای نوپای فراوانی خود را با این متدولوژی هماهنگ کرده‌اند. همچنین کتاب‌های متعددی پیرامون آن نوشته شده است. کتاب اصلی این متدولوژی در سال ۲۰۱۳ پرفروش‌ترین کتاب سایت آمازون شد. حتی این متدولوژی سیلابس‌های درسی چندین مدرسه کسب‌وکار برتر دنیا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. نام این متدولوژی THE LEAN STARTUP می باشد.

یادگیری این متدولوژی برای تمام کسانی که قصد دارند وارد دنیای کسب‌وکار شوند ضروری است.

در ادامه دوره مهندس ملایی به توضیحاتی در زمینه MVP چیست و مزایا و روش ساخت آن چگونه است پرداختند.

ایشان افزود: این اصطلاح که معادل فارسی آن «حداقل محصول پذیرفتنی» است، به محصولی گفته می‌شود که دارای حداقل ویژگی‌های لازم و کافی برای عرضه به مشتری‌ها باشد و هدف از ارائه‌ی آن، مشاهده‌ی بازخورد مشتری‌ها نسبت به محصول است. این محصول یک نمونه‌ی ناقص از محصول نهایی نیست؛ بلکه یک محصول قابل فروش است که می‌تواند در آینده ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه شود.

هدف از ساخت حداقل محصول پذیرفتنی موارد ذیل می باشد:

  • توانایی سنجش فرضیه‌های یک محصول با حداقل منابع
  • افزایش سرعت یادگیری
  • ارائه‌ی هرچه سریع‌تر محصول به مشتری
  • ایجاد نمونه‌ی اولیه و توسعه‌ی ویژگی‌های آن در آینده
  • کاهش اتلاف زمان برای طراحی بخش‌هایی که مورد توجه مشتری نیستند
  • نمایش توانایی‌های تیم توسعه‌دهنده در ساختن محصول مورد نیاز

اما برای ساخت یک MVP باید نکات ذیل را در نظر بگیریم:

قدم اول: هدف و مخاطبان خود را تعریف کنید

قدم دوم: رقبای خود را بشناسید

قدم سوم: مسیر حرکت مشتری ها را تعریف کنید
قدم چهارم: لیستی از امکانات ضروری تهیه کنید
قدم پنجم: بسازید و امتحان کنید و یادبگیرید
درنهایت شما می توانید با ساختن یک ویدئو،  ساختن صفحه فرود و یا MVP کارپرداز یک MVP بسازید.
همچنین به یاد داشته باشید که نباید همه‌ی سرمایه‌ی خود را برای محصولی خرج کنید که نمی‌دانید آیا فروش خوبی خواهد داشت یا خیر. خلاق باشید و سعی کنید از راه‌حل مناسبی برای ارائه‌ی MVP خود استفاده کنید. سپس بازخورد کاربران را به دقت بررسی کنید و در صورت لزوم بخش‌هایی از محصول خود را تغییر دهید و سپس محصول نهایی را به بازار عرضه کنید.